امیرحسین غلامی

تپسی | Tapsi

فهرست مطالب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری استفاده از گوشی‌های هوشمند و خدماتی که از طریق اینترنت ارائه می‌شود، کسب‌وکارهای اینترنتی رونق بیشتری یافته و افراد بسیاری از این مدل کسب‌وکارها، کسب درآمد می‌کنند. یکی از این کسب و کارهای آنلاین که پلنB بسیاری از ایرانی‌ها شده است سامانه های تاکسی اینترنتی است.

بازار تاکسی اینترنتی بازیگران متعددی دارد که همچنان نیز در حال افزایش هستند اما استارت‌آپ‌های تاکسی آنلاین دو نام شناخته‌شده دارد. اسنپ که حالا رهبر بازار است و تپ‌سی که بعد از اسنپ جدی‌ترین بازیگر این حوزه است.

 در این مقاله تصمیم گرفتم در خصوص تپسی اطلاعاتی رو با شما به اشتراک بذارم.

تپسی چیست؟

تپسی سامانه‌ درخواست خودرو اینترنتی ایرانی است که در سال 1395 راه اندازی شد و کاربران می‌توانند برای سفرهای درون‌شهری خود در آن درخواست خودرو کنن. این سامانه سرویس‌های حمل‌ونقل درون‌شهری متنوعی به کاربر ارائه می‌کند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بنیان گذار تپسی کیست؟

بنیانگذاران تپسی ۳ نفر هستند؛ هومن دمیرچی، حمید مهینی و میلاد منشی‌پور که بیشتر از بقیه نامش شنیده می‌شود. اما نکته جالب در بین بنیان‌گذاران تپسی وجود هومن دمیرچی است. کسی که پیش از اسنپ نامش را در تاکسی یاب که بعدها تبدیل به اسنپ شد شنیده بودیم. در واقع می‌توان گفت هومن دمیرچی فردی است که بازار تاکسی اینترنتی در ایران مدیون اوست؛ چراکه از بنیان گذاران اسنپ و تپسی، دو رقیب و غول این حوزه، است. هرچند که بعداً از هیئت مدیره هر دو شرکت خارج شد.

سرویس های تپسی

نرم‌افزار تپسی چند نوع سرویس به کاربران ارائه می‌دهد که به بررسی آن‌ها می پردازیم:

  • سرویس تپسی کلاسیک: مسافر با سرویس کلاسیک تپسی، یک خودروی اختصاصی برای رسیدن به مقصد در اختیار دارد. تپسی کلاسیک، راهی سریع و آسان برای سفرهای درون‌شهری در هر ساعتی از روز است. در این سرویس، مسافر امکان تعیین دو یا چند مقصد و همچنین توقف در مسیر را دارد.
  • سرویس تپسی لاین: تپسی لاین سرویسی است که امکان سفر اشتراکی را برای مسافر فراهم می‌کند. در این سرویس فرد با مسافر دیگری که هم‌مسیرش است، هم‌سفر خواهد بود و هزینه سفرشان تقسیم می‌شود.
  • سرویس پلاس: در سرویس پلاس تاکسی اینترنتی تپسی، خودرویی با مدل بالاتر و عمر کمتر، به دنبال مسافر خواهد آمد. همچنین، رانندگان این سرویس بالاترین امتیاز را از مسافران دریافت کرده‌اند. در این سرویس که در حال حاضر در تهران فعال است، امکان تعیین چند مقصد یا توقف در حین سفر، وجود دارد.
  • سرویس تپسی تلفنی: سرویس تپسی تلفنی با شماره تماس ۱۶۳۰، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به اینترنت و اپلیکیشن، درخواست خودرو بدهند. این سرویس تاکسی تلفنی مناسب زمانی است که به هر دلیلی دسترسی به اینترنت یا اپلیکیشن وجود ندارد. همچنین سرویس تلفنی تپسی، راه حلی مناسب برای افرادی است که کار کردن با اپلیکیشن‌های موبایلی برایشان راحت نیست.
  • سرویس همیار: سرویس همیار تپسی، به جای کاربران خرید می‌کند. کافیست کاربر فروشگاه مورد نظر خود را به عنوان مبدا مشخص کرده و لیست خرید را داخل اپ وارد کند. این خرید‌ها می‌تواند از سوپرمارکت یا داروخانه باشند.
  • سرویس موتوپیک: با استفاده از سرویس موتوپیک، بسته‌ها و مرسولات با پیک موتوری به مقصد ارسال می‌شوند. این سرویس مناسب زمانی است که کاربر می‌خواهد مرسوله سریع‌تر به مقصد برسد. در این سرویس، کاربران می‌توانند مسیر رسیدن مرسوله‌ به مقصد را به صورت لحظه‌ای روی نقشه دنبال کنند.
  • سرویس اتوپیک: اتوپیک سرویسی برای ارسال بسته‌های کاربر با خودرو است. این سرویس، برای زمانی مناسب است که بسته‌ها، با موتور قابل ارسال نیستند و یا در حین جابجایی، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در این سرویس نیز امکان رصد لحظه ‌به لحظه موقعیت مکانی مرسوله تا زمان رسیدن به مقصد فراهم است.

سرویس های تپسی

در بهمن‌ماه ۱۳۹۴، مؤسسان تپسی میلاد منشی پور و حمید میهنی تصمیم گرفتند یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنند و با هومن دمیرچی تپسی را ایجاد کردند. یک تیم برنامه‌نویسی ده نفره برنامه تپسی را نوشتند و این سامانه در خردادماه ۱۳۹۵ عرضه شد. بنیان‌گذاران تپسی سرمایه اولیه آن را تأمین کردند و در حال حاضر این سامانه در ۱۳ استان و شهرستان‌های این استان‌ها به کاربران سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد.

از سال ۹۸ تپسی به افراد معلول نیز خدماتی ارائه می‌دهد. از اردیبهشت ۹۸ افراد نابینا هم می‌توانند از اپلیکشن این سامانه استفاده کنند و همچنین اگر مسافر ناشنوا یا کم‌شنوا است و یا از عصا استفاده می‌کند، می‌تواند این شرایط را در پروفایل خود ثبت کند و به راننده اطلاع دهد. همچنین رانندگان ناشنوا نیز می‌توانند در تپسی مشغول به کار شوند و در پروفایل خود این شرایط را به مسافر اطلاع دهد. اگر راننده ناشنوا باشد تماس تلفنی با راننده غیرفعال خواهد بود.

از تیرماه سال 1402 نیز اگر مسافر ویلچرنشین باشد، کمیسیونی از راننده دریافت نمی‌شود. در عوض راننده باید جایی برای ویلچر مسافر در نظر گرفته و هنگامی‌که مسافر ویلچر نشین سوار خودرو شده و یا از آن پیاده می‌شود به مسافر کمک کند.

داستان تپسی

تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی هر دو با الگوبرداری از برنامه‌های خارجی ساخته شده‌اند و شباهت‌های زیادی دارند. اسنپ اولین تاکسی اینترنتی بود که چون قیمت سرویس‌های آن نسبت به آژانس‌ها کمتر بود به سرعت توانست مشتریان زیادی را جذب کند. این شرکت در اسفند ۹۳ شروع به کار کرد و مهم‌ترین رقیب آن تپسی است. با موفقیت این دو شرکت، شرکت‌های زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کردند، اما هنوز این دو شرکت بزرگ‌ترین شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی هستند که مشتریان زیادی دارند. در ادامه این دو شرکت را از جنبه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم.

  • روش کار

برای درخواست سرویس از هر دو شرکت، از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌شود که روش کار با اپلیکشن اسنپ و تپسی مشابه هم است و تفاوتی ندارند. اما وقتی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شدند، اسنپ نسخه تحت وب اپلیکیشن خود را ایجاد کرد؛ اما تپسی علاوه بر وب اپلیکیشن، سرویس تلفنی نیز به مشتریانش ارائه می‌دهد که بتوانند با شماره‌گیری ۱۶۳۰ از تپسی سرویس بگیرند.

  • میزان محبوبت

اگر شما تعداد نصب اسنپ و تپسی در گوگل پلی و بازار نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اسنپ کاربران بیشتری دارد و امتیاز بیشتری از کاربران گرفته است. تعداد رانندگان اسنپ از تپسی بیشتر است و نظرسنجی کاملی دارد و پشتیبانی مناسبی فراهم کرده است؛ اما تپسی با وجود رانندگان کم و نظرسنجی ناقص امکانات بیشتری دارد. تپسی جدیداً امکاناتی به برنامه خود اضافه کرده است که این امکانات عملکردش را بهبود بخشیده و از اسنپ پیشی گرفته است.

تپسی در اپلیکشن مسافران مبدأ و مقصد را بر اساس سفرهای قبلی به کاربران پیشنهاد می‌دهد. همچنین اگر مبدأ سفرتان را در جای شلوغی انتخاب کنید که از خیابان‌ها و مسیرهای اصلی دور است یا مسیرش پرترافیک است، این برنامه یک مبدأ جایگزین به شما پیشنهاد می‌کند.

  • درآمد شرکت و رانندگان

منبع درآمد هر دو شرکت کمیسیونی است که از رانندگان خود دریافت می‌کنند. بخشی از کرایه راننده به عنوان هزینه استفاده از برنامه به شرکت پرداخت می‌شود. درصد کمیسیون اسنپ قبلاً ۷ تا ۱۳ درصد بود اما جدیداً تغییر کرده و همانند تپسی کمیسیون ۱۵ درصدی دارد. در مورد درآمد رانندگان اطلاعات زیادی وجود ندارد اما با توجه به تعداد رانندگان حاضر به نظر می‌رسد شرایط نسبتا مناسبی برای رانندگان این شرکت ها فراهم باشد. یکی از ویژگی های مالی اسنپ و تپسی برای رانندگان امکان تسویه آنی است.

کاربران تپسی

گزارش تفسیری مدیریت تپسی نشان می‌دهد این تاکسی اینترنتی در سال 1401، 2.24 میلیون راننده تأیید‌شده و 23.5 میلیون کاربر تأیید‌شده داشته است. تعداد رانندگان تأیید‌شده تپسی تا دی‌ماه 1400 حدود 1.5 میلیون نفر و کاربران مسافر ثبت‌نام شده 18 میلیون کاربر بود.

این آمار نشان می‌دهد تعداد کاربران مسافر این تاکسی اینترنتی حدود 30 درصد و تعداد کاربران راننده آن نیز 50 درصد افزایش یافته است.

یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد کاربر راننده و مسافر، گسترش فعالیت این شرکت در شهرهای جدید است. بنابر اعلام تپسی، این تاکسی اینترنتی اکنون در 33 شهر فعال است و خدمات ارائه می‌کند. از این تعداد، بستر خدمت برای 18 شهر در سال 1401 راه‌اندازی شده است و 7 شهر نیز در مرحله شبکه‌سازی قرار دارند و برای تثبیت موقعیت بایستی سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی تپسی صورت گیرد.

تعداد پرسنل این شرکت در سالی که گذشته 1230 نفر بوده است که 698 نفر آن‌ها پرسنل بازاریاب میدانی هستند.

گزارش‌های رضایت‌سنجی مشتریان تپسی در سال 1401 نیز نشان از رضایتمندی 85 درصدی از سفرهای تپسی و رضایت کامل 93 درصدی از پشتیبانی فنی دارد.

سرویس‌های پرداخت تپسی

  • پرداخت نقدی
  • پرداخت آنلاین با استفاده از کارت‌های عضو شتاب
  • کیف پول تپسی  و شارژ و استفاده از موجودی آن برای پرداخت هزینه سفر
  • شارژ مستقیم  با استفاده از اتصال اپلیکیشن تپسی و حساب بانکی و شارژ خودکار کیف پول تپسی برای پرداخت هزینه سفرها
  • پرداخت اعتباری با استفاده از اعتبار تارا

دکمه اشتراک گذاری: