امیرحسین غلامی

دیجی پی|DigiPay

فهرست مطالب

حوزه پرداخت و فین تک یکی از موضوعات بسیار محبوب و جذاب هم در اکوسیستم استارتاپی و هم در زمینه تجارت است. مجموعه دیجی کالا هم به عنوان یکی از شرکت های بزرگ با توجه به جذابیت این حوزه تصمیم گرفت که وارد این فضا شود و از پتانسیل‌هایی که در حوزه فین تک وجود دارد استفاده کند. بر همین اساس بر روی استارتاپ هما پی سرمایه گذاری کرد که سپس نام آن به دیجی پی تغییر پیدا کرد. دیجی پی از تیرماه ۹۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

بنیان گذار دیجی پی

ایده‌ اولیه‌ شکل‌گیری دیجی‌پی در سال ۱۳۹۴ با ابتکار بنیان‌گذاران این مجموعه و در رأس آن “هومن امینی” به عنوان بنیان گذار و مدیرعامل و با الهام از موفق‌ترین تجربه‌های جهانی در حوزه‌ی فناوری مالی (فین‌تک) شکل گرفت. هسته‌ی ابتدایی این مجموعه متشکل از دو نفر بود که فعالیت خود را با سرمایه‌ای محدود در قالب استارت‌آپی با نام تجاری «هماپی» آغاز کردند.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از آغاز فعالیت، این گروه موفق شد با جذب سرمایه از شرکت سرآوا فعالیت خود را به گسترش دهد و سرانجام در سال ۹۷ پس از سرمایه‌گذاری کامل دیجی‌کالا و پیوستن به این گروه شرکت‌ها، با نام تجاری جدید خود، «دیجی‌پی»، وارد مرحله‌ی تازه‌ای از فعالیت شد. این مجموعه در اسفند ۹۷ از اولین نسخه‌ اپلیکیشن خود رونمایی کرد.

محصولات دیجی پی

اولین محصول دیجی پی smart IPG بود که در فروشگاه‌های آنلاین زیرمجموعه دیجی کالا در زمان پرداخت مشاهده می‌کنید. این محصول در اپلیکیشن‌هایی مانند الوپیک، ریحون و دیجی استایل هم استفاده می‌شود.

محصول دوم، اپلیکیشن دیجی پی است. به وسیله این اپلیکیشن کاربران می‌توانند پرداخت‌های روزمره خودشان را انجام دهند. فعالیت‌هایی مانند خرید شارژ، کارت به کارت، پرداخت قبض، پرداخت عوارض جاده ای از جمله خدماتی است که در دیجی پی ارائه شده است.

شعار دیجی پی پرداخت هوشمند است. تمرکزش روی آن است که هوشمندترین اپلیکیشن صنعت پرداخت باشد. یعنی در آینده افراد بتوانند کارهای پرداختی شان را به برنامه بسپارند تا به صورت منظم و مداوم انجام شود و فقط نیاز باشد که یک تایید از آن ها بگیرد.

موضوع دیگری که در اپلیکیشن دیجی پی روی آن کار می‌شود کیف پول دیجی پی است. کیف پول از گذشته در صنعت پرداخت ایران وجود داشته است ولی به صورتی که هوشمند و جذاب باشد و کاربر بتواند با آن ارتباط برقرار کند نبوده است. کاربر ترجیح می‌داده که جای آن با حساب شخصی خودش کار کند.دیجی پی خدماتی را به کیف پول اضافه می‌کند تا برای کاربر جذاب باشد تا به جای آن که مشتری از طریق حساب شخصی و کارت خود پرداخت‌هایش را انجام دهد، از کیف پول دیجی پی برای انتقال وجه و پرداخت استفاده کند.

اما جذاب ترین محصول دیجی پی برای بسیاری از کاربران محصول BNPL است. سرویس BNPL (Buy Now, Pay later!)- الان بخر بعدا پرداخت کن! توسط شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی ارائه می‌شوند. در این طرح شرکت، هزینه خرید مشتری را پرداخت می‌کند و این امکان را برای او فراهم می‌آورد تا در مدت زمانی مشخص و کوتاه و معمولا بدون سود، مبلغ را بازگرداند.

پرداخت اعتباری دیجی پی

بسیاری از افرادی که سرمایه کافی برای خرید کالای موردنظر خود را ندارند، روش خرید قسطی را امتحان و از‌ مؤسسات مالی تسهیلات دریافت می‌کنند. البته این روش‌ها مشکلات زیادی دارند؛ به‌طور مثال نیاز است تا فرد، ضامن داشته باشد و فرایند پیچیده و طاقت‌فرسایی را طی کند. اما در دیجی‌پی بدون نیاز به ضامن و با داشتن چک صیادی به نام فرد متقاضی و ثبت‌نام به‌صورت غیرحضوری می‌توان اعتبار دریافت کرد و خرید اقساطی انجام داد.

در حال حاضر دیجی‌پی تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد و این اعتبار فقط می‌تواند صرف خرید اقساطی از فروشگاه دیجی‌کالا شود. بنابراین نقطه قوت این خدمت دیجی‌پی، ساده، سریع و در دسترس بودن آن و خرید از دیجی‌کالاست. نقطه ضعف آن هم می‌تواند سقف نسبتاً اندک اعتبار و پشتیبانی از تنها یک فروشگاه آنلاین باشد.

در بازه زمانی دی ۱۳۹۸ تا آذر ۱۳۹۹، ۱/۸ میلیون کاربر یکتا از صفحه خرید اقساطی دیجی‌پی بازدید کرده‌ است که از این تعداد ۲۲٪ بازدیدکنندگان، یعنی حدود ۴۲۰ هزار نفر، ثبت‌نام کرده‌اند. از افراد ثبت‌نامی، حدود ۲۹/۱ هزار نفر از دیجی‌پی اعتبار کسب کرده‌اند و میانگین مبلغ اختصاص یافته به هر نفر ۱۱/۳ میلیون تومان بوده است.

تعداد کالاهای خریداری شده توسط پرداخت اعتباری دیجی‌پی، بیش از ۲۷۰ هزار واحد بوده است. به عبارتی هر نفر به وسیله اعتباری که از دیجی‌پی کسب کرده است، به طور میانگین ۹ واحد کالا از دیجی‌کالا خریداری کرده است.

رقبای دیجی پی

علاوه بر دیجی‌پی، مجموعه‌هایی مانند لندو، قسطا، ازکی وام، ایزی پی، تالی، تارا و … امکان خرید قسطی دارند. برخی ازاین مجموعه‌ها خرده‌فروشی‌های آنلاینی هستند که امکان خرید اقساطی کالاهای عمدتاً الکترونیکی مانند گوشی همراه، تلویزیون و … را فراهم می‌کنند. در این میان، لندو و دیجی‌پی مهم‌ترین مجموعه‌ها در اعطای اعتبار برای خرید اقساطی هستند. لندو بیش از ۵۰۰ فروشگاه آنلاین را پشتیبانی می‌کند؛ اما سقف اعتبار آن ۱۵ میلیون تومان است که از سقف اعتبار دیجی‌پی کمتر است. لازم به ذکر است که در گزارش سالانه دیجی‌پی ادعا شده است که این مجموعه بیشتر سهم بازار خدمات اعتباری آنلاین در کشور را در اختیار دارد.

رفتار کاربران سوپر اپ دیجی‌پی

براساس گزارش سالانه دیجی‌پی، 6.2 هزار میلیارد تومان تراکنش در سوپر اپ دیجی‌پی پردازش شده است. کارت به کارت بیشترین سهم را از این تراکنش‌ها داشته و کاربران دیجی‌پی در سال 1401 بیش از 4100 میلیارد تومان کارت به کارت کرده‌اند.

202 میلیارد تومان برای پرداخت قبض و 35 میلیارد تومان برای خرید اینترنت بر بستر این پلتفرم تراکنش صورت گرفته است.

بد نیست بدانید یک کاربر در سال گذشته با 4792 تراکنش، در این زمینه رکورد دار است.

بیش از دو سوم کاربران این پلتفرم را افراد 18 تا 34 سال تشکیل می‌دهند که نشان از استقبال بالای جوان‌ترها به حوزه پرداخت الکترونیک و فین‌تک دارد. همچنین 24 درصد کاربران دیجی‌پی را زنان تشکیل می‌دهند.

نتایج بررسی میزان رضایت کاربران دیجی‌پی از خدمات و سرویس‌ها نشان می‌دهد «خیریه/کرایه تاکسی/ بیمه» بیشترین و «خرید اقساطی» کمترین موفقیت را در جلب رضایت افراد داشته‌اند.

گزارش سالانه دیجی پی

شما می توانید گزارش سالانه دیجی پی در سال 1401 را از اینجا دانلود نمایید.

دکمه اشتراک گذاری: