امیرحسین غلامی

Pitch Deck چیست؟

فهرست مطالب

یک استارتاپ طبق تعریف، یک شرکت با رشد سریع است که برای رشد نیاز به بودجه دارد. یکی از روش های تامین بودجه استارتاپ‌ها جذب سرمایه است.

استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه در رویدادهای مختلف از جمله رویداد Demo Day به ارائه کسب و کار خود در قالب Pitch Deck می‌پردازند. در این مقاله سعی می کنیم به معرفی پیچ دک و نحوه آماده سازی آن بپردازیم.

Pitch Deck چیست؟

Pitch Deck یک ارائه 10 الی 20 اسلایدی از کسب‌وکار شماست که برای معرفی مختصر فعالیت شرکت، مدل کسب و کار، روابط و هدف راه اندازی بیزینس شما طراحی شده است. پیچ دک می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود، از تلاش برای جلب مشارکت سرمایه گذار، تا ارائه در مقابل مخاطبان در طول یک demo day.

سناریوهای مختلف و محدودیت‌های زمانی امکان افزودن اطلاعات بیشتر یا کمتر را می‌دهند، اما ساختار اصلی پیچ دک معمولاً ثابت باقی می‌ماند. تعریف Pitch Deck را می توان به صورت زیر خلاصه کرد: داستان یک استارتاپ، برنامه توسعه آن، و توانایی آن برای رشد تصاعدی و رسیدن به بازار نهایی.

چه زمانی به pitch deck نیاز دارید؟

معمولاً در چندین مرحله از طول عمر یک استارتاپ به یک Pitch Deck نیاز است. اکثر برنامه‌های شتاب‌دهنده‌ها از شما می‌خواهند که به‌عنوان بخشی از فرآیند غربالگری اولیه، طرحی از شرکت خود ارائه دهید. اگر در یکی از این برنامه‌ها پذیرفته شده‌اید، آن‌ها همچنین چیزی را خواهند داشت که به آن «pitch practice» می‌گویند که اساساً شامل جلساتی است که در آن بنیان‌گذاران هر استارت‌آپ به نوبت می‌آیند و با صدای بلند طرح خود را تمرین می‌کنند. این جلسات به منظور آماده سازی بنیانگذاران برای demo day شتاب‌دهنده است، جایی که استارتاپ‌ها در مقابل سرمایه گذاران و مدیران برنامه حضور دارند.

با این حال، رایج‌ترین استفاده از پیچ دک زمانی است که شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب سرمایه کنند. این به یک استاندارد تبدیل شده است که در هنگام تعامل با سرمایه گذاران از یک pitch deck استفاده کنید، چه به عنوان یک فایل ارائه که قبل از ملاقات حضوری به اشتراک گذاشته می شود و چه برای بررسی ارزش پیشنهادی خود در جلسات حضوری demo day. این پیچ دک یک هدف دوگانه را دنبال می کند: به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا به سرعت پیشنهاد کسب و کار شما را به گونه ای بررسی کنند که ارزیابی فرصت سرمایه گذاری برای آنها آسان تر باشد، همچنین شما را مجبور می کند که در مورد ساختار و برنامه محصول خود فکر کنید و مزایای رقابتی را یادداشت کنید.

چه چیزی باید در ارائه Pitch Deck باشد؟

تعدادی از نویسندگان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها و فعالان استارتاپی نسخه‌های مختلفی از عناصر مورد نیاز برای pitch deck ارائه کرده‌اند. اکثر آنها در موارد زیر اتفاق نظر دارند:

ساختار پیچ دک:

  1. مسئله(Problem)
  2. راه حل(Solution)
  3. محصول/ویژگی‌ها(Product/Features)
  4. اندازه بازار(Market Size)
  5. مدل کسب و کار(Business Model)
  6. رقبا و مزیت رقابتی(Competition)
  7. برنامه ورود به بازار(Go-To-Market)
  8. تیم فنی و اجرایی(Team)
  9. برنامه توسعه(Milestones)
  10. جذب سرمایه و محل هزینه(Fundraising/Use of Funds‍)

این ها ساختار اصلی یک پیچ دک را تشکیل می دهند که در اکثر ارائه ها ثابت هستند. از آنجایی که استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه جذب مشتری کمی دارند، معمولاً بیشتر به بخش‌های حل مشکل، فرصت‌های بازار و اولین بودن در بازار متکی هستند.

دکمه اشتراک گذاری: