اسنپ | Snapp

اسنپ

فهرست مطالب

شاید به یاد داشته باشید که در گذشته نه چندان دور، اگر روزی برای رفتن به مکانی عجله داشتید، تنها گزینه انتخابی شما آژانس‌ها و مؤسسات کرایه تاکسی بود. عده‌ای مشتریان ثابت این آژانس‌ها بودند و عده‌ای دیگر تنها در صورت لزوم از خدمات آنها استفاده می‌کردند.

اما همیشه با مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای کرایه و کمبود ماشین در آژانس مواجه بودیم. گاهی باید ساعت‌ها انتظار می‌کشیدیم تا یک اتومبیل برای ما آماده شود.

همه این مشکلات سبب شد استارتاپی به نام اسنپ شکل بگیرد تا دیگر کسی دغدغه کرایه کردن ماشین، حاضر نبودن راننده و کرایه‌های بالا را نداشته باشد.

تاریخچه اسنپ

در سال 1393 تعدادی از جوانان فعال و کوشا به مدیریت شخصی به نام شهرام شاهکار تصمیم می گیرند که سرویس جابجایی مسافر به شکل اینترنتی راه اندازی کنند. شهرام شاهکار سابقه فعالبت طولانی در زمینه رشد و توسعه کسب و کار در اروپا را داشت. او توانست در زمینه حمل و نقل آنلاین هفتمین استارتاپ را در جهان راه اندازی کند. در این راه شخصی دیگری به نام ژوبین علاقمند او را همراهی کرد. وظیفه تایید کردن صلاحیت رانندگان را ابتدا ژوبین برعهده داشت البته در اسنپ امروزه در کمتر از 2 روز این کار انجام می شود.

نامی که در ابتدا برای این سرویس در نظر گرفته شده بود و با آن شناخته می شد، تاکسی یاب بود که مالکیت آن با اینترنت ایران بود. از پروژه های موفق این گروه می توان به بامیلو، اسنپ فود و … اشاره کرد. با گذشت زمان تاکسی یاب به نظرات مشریان بیشترین توجه را کرد و برای همین یک نرم افزار را در سال 94 وارد بازار کرد که Snapp نام داشت و این شروع کار اسنپ در ایران بود.

به خاطر رشد فوق العاده توانست کمک های مالی بسیار زیادی را نیز در سال بعد دریافت کند. اسنپ نرم افزار خود را به مرور آپدیت کرد و امکانات بیشتری به آن اضافه کرد. امرزه اسنپ اکو که برای جابجایی افراد مختلف می باشد، جابجایی بانوان با اسنپ رز، اسنپ باکس برای جابجابی بسته ها پستی و اسنپ بایک در صورت عجله داشتن از خدمات بسیار محبوب در اسنپ می باشند.

موسس اسنپ کیست؟

یا بهتر است بگوئیم موسسین اولیه اسنپ چه کسانی هستند؟ دو موسس اسنپ، با ایده گرفتن از تاکسی اینترنتی اوبر، اسنپ را در ایران راه‌اندازی کردند.

نفر اول، إیاد الکسار یک جوان عربستانی-آلمانی، فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند آلمان است و از کودکی در این کشور زندگی و رشد کرده است. او که در پایگاه اطلاعاتی مجمع جهانی اقتصاد، به عنوان یکی از مؤسسان اسنپ معرفی شده، مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه، یکی از شرکت‌ های بزرگ سرمایه‌ گذاری روی استارت‌ آپ‌ ها است که خود زیرمجموعه‌ ای از گروه بزرگ راکت اینترنت (ثبت شده در آلمان) است.

الکسار یک کارآفرین است که تاکنون ۳ شرکت اسنپ در ایران، Middle East Internet Group در آلمان (فعال در زمینه ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی) و Zidaya در لبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک) را به صورت مستقیم تأسیس کرده و در راه‌ اندازی استارت‌آپ Namashi نیز نقشی اساسی داشته است. الکسار در سال ۲۰۱۷ به دلیل تلاش‌ های فراوانش در زمینه ی ایجاد کسب و کارهای نو در خاورمیانه در فهرست «رهبران جوان جهان» مجمع جهانی اقتصاد قرار گرفت.

شهرام شاهکار، مدیر عامل اسبق اسنپ، در مصاحبه‌ ای در سال ۲۰۱۶ با TechCrunch، اعلام کرده بود شرکت راکت اینترنت با سرمایه‌ گذاری ۲۰ میلیون یورویی، به او و همکارانش در سرویس «تاکسی‌ یاب» که پیش از آن در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده بود پیوسته و به نوعی این نقطه را می توان لحظه ی تولد اسنپ با همکاری شهرام شاهکار، محمد الفوز و ایاد الکسار دانست.

نفر دوم موسس اسنپ، محمد‌ الفوز که اصلیتی اماراتی دارد، نیز دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند آلمان و از دوستان دوران دانشگاه ایاد الکسار است.

محمود الفوز مدتی نزدیک به یک سال در ایران به صورت مستقیم مدیریت عامل اسنپ را بر عهده داشت. الفوز در حال حاضر در راکت اینترنت فعالیت می‌ کند. او چند سال پیش مدیریت عامل سرویس تاکسی اینترنتی «جینی» را بر عهده داشته و در حال حاضر عضو هیئت مدیره این شرکت است. این سرویس در بسیاری از کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان، امارات و … فعالیت می‌ کند.

آیا می توان اسنپ را یک استارتاپ دانست؟

پیشرفت اسنپ در این سال ها بسیار چشم گیر بوده و جوایز زیادی را نیز کسب کرده. بسیاری از شما هم حتما از خدمات اسنپ استفاده کرده اید. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان اسنپ را یک استارتاپ دانست.

پیش از هر چیزی باید بدانیم که استارتاپ به چه چیزی گفته می شود. اگر استارتاپ را یک شرکت تازه تاسیس در حوزه تکنولوژی های نو بدانیم یک تعریف کاملی را برای آن ارائه ندادیم. تعریف کامل آن را می توان به این شکل بیان کرد که استارتاپ یک مجموعه یا سازمان موقت است که برای رسیدن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر  ایجاد شده است. در این تعریف سازمان هر نوع مجموعه ای ‌از انسان ها یا حتی یک شخص، تجهیزات و رابطه ی بین آنها می باشد و ثبت بودن یا نبودن شرکت و یا مسائل دیگر از قبیل داشتن دفتر کار یا نداشتن آن اهمیتی ندارند. موقت نیز به این دلیل می باشد که هدف یک استارتاپ یافتن کسب و کار جدید در سریعترین زمان ممکن می باشد.

سرعت و زمان را می توان دو عامل بسیار مهم در استارتاپ ها دانست. اگر یک ایده استارتاپی داشته باشید و در اجرای آن زمان را از دست بدهید ممکن است افراد دیگر آن را اجرایی کنند از شما پیشی بگیرند و یا حتی مشکلات جدیدی با گذشت زمان برای شما ایجاد شود. همچنین در یک استارتاپ اینکه کدام روش به نتیجه می رسد را نمی دانید و تنها می توانید با امتحان کردن به جواب برسید. این به دلیل قطعیت نداشتن یک فعالیت استارتاپی می باشد.

کلمه ی تکرارپذیر نیز به دلیل این است که کسب و کار ایجاد شده توانایی تکرار شدن را داشته باشد و با تکرار بیشتر به درآمد بیشتری از آن رسید. به عبارت دیگر امکان تولید انبوه آن وجود داشته باشد. مقیاس پذیر نیز به این دلیل می باشد که اگر توانستید منابع مالی خودتان را افزایش دهید و نیروی کار بیشتری را استخدام کنید قابلیت گسترش را داشته باشد. قابلیت تکرار داشتن و مقیاس پذیری در واقع امکان گسترش آن استارتاپ را فراهم می کند. در واقع اصلی ترین هدف یک استارتاپ جدید رشد پیدا کردن سریع و ایجاد ثروت برای شما می باشد.

شاید بسیاری از شما بدانید که در واقع اسنپ از روی اپلیکشین تاکسیرانی اوبر بومی سازی شده است. بر اساس تعریفی که در بالا به آن اشاره کردیم، یک استارتاپ سازمانی موقت است تا وقتی که آن مجموعه رشد کند و درآمدزایی داشته باشد. وقتی که به درآمد رسید و توانست به کار خود ادامه دهد و رشد کند دیگر به عنوان یک استارتاپ شناخته نمی شود. این که از یک ایده کپی گرفته شود دلیل بر این نیست که آن را استارتاپ ندانیم.

پس، اسنپ را می توان در ابتدای شکل گیری آن و تا زمانی که به رشد نرسیده یک استارتاپ بدانیم اما این موقتی می باشد و بعد از رسیدن به درآمد و رشد پایدار دیگر یک استارتاپ نیست.

دکمه اشتراک گذاری: